دستورات لینوکس که یک حرفه ای باید بداند
تاريخ : شنبه 3 خرداد 1393برچسب:دستورات لینوکس که یک حرفه ای باید بداند, | 4:15 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

دستور اول : بدست اوردن لیست پروسسهای اجرا شده بر روی سیستم که توسط ما اجرا اجرا نشده اند

خیلی وقتها میشود که سرور یا سیستم شما کند است و می خواهید ببینید که چرا ؟ توسط دستور زیر ما می توانیم لیست همه پروسسهایی که توسط کسانی غیر از کاربر فعلی شما اجرا می شوند را ببینیم.

 

ps aux | grep -v `whoami`

یا دستور زیر برای اینکه ببینیم ۱۰ تا پروسس اول که بیشترین زمان را از سی پی یو می گیرند برای پروسسهایی که توسط ما اجرا نمی شوند کدام هستند.

 

ps aux  –sort=-%cpu | grep -m 11 -v `whoami`

دستور دوم : Replace کردن یک متن در فایلهای Text مختلف

خیلی وقتها لازم میشود که یک متن خاص را در تعداد زیادی فایل باید تغییر دهیم و این کار به صورت تک به تک کار سختی است. برای انجام این کار به صورت سریع راه های متفاوتی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنم.

 

perl -i -pe ‘s/Windows/Linux/;’ test*

در مثال بالا کلمه Windows به Linux در همه فایلهای دایرکتوری test انجام می شود.

 

find . -name ‘*.txt’ -print | xargs perl -pi -e’s/Windows/Linux/ig’ *.txt

در مثال بالا کلمه Windows به Linux در همه فایلهای دایرکتوری فعلی و دایرکتوری های داخل آن فقط برای فایلهای .txt تغییر می کند.

 

دستور سوم : Reset کردن ترمینال خراب

خیلی وقتها که ما محتویات فایلهای مختلف را با دستور cat می بینیم یا ممکن است به اشتباه دستوراتی بزنیم که تنظیمات رنگ یا فونت ترمینال تغییر کند دیگر نمی توانیم درست کار کنیم ولی همه چیز درست است فقط شاید فونت ها مشکی شده اند یا بزرگ شده اند . جهت حل این مشکل راه حل بسیار ساده است. فقط کافی است دستور

Reset را در خط فرمان اجرا کنید.

 

دستور چهارم : پشتیبانی از وب سایت یا سرور دیگر

شاید نیاز دارید فایلهای خاصی را از روی سرور دایما نسخه پشتیبان بگیرید یا فایلهای دایرکتوری وب سایتتان را و نمی خواهید همیشه از کل فایلها پشتیبانی تهیه کنید و فقط تغییرات یا فایهای جدید را پشتیبانی بگیرید. برای انجام این کار کافی است از دستور زیر استفاده کنید.

rsync -vare ssh jono@192.168.0.2:/home/jono/importantfiles/* /home/jono/backup/

در دستور بالا کلیه فایلهای فولدر /home/jono/importantfiles/ بر روی سرور ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲ به صورت خودکار  در فولدر /home/jono/backup کامپیوتر خودمان ذخیره می شوند. البته jono نام کاربری معتبر در سرور ۰٫۲ می باشد. در مرتبه اول اجرا این دستور کل فایلها منتقل می گردد و در اجراهای بعدی فقط تغییرات منتقل می شوند.

 

دستور پنجم : ساعت خود را همیشه بروز نگه دارید

برای اینکه ساعت کامپیوترتان همیشه با دقیقترین ساعتهای اتمی دنیا سینک باشد کافی است از یکی از سرویس دهنده های ساعت در اینترنت با استفاده از پروتکل NTP کار خود را انجام دهید. دستور زیر ساعت شما را سینک می کند.

ntpdate ntp.blueyonder.co.uk

برای مشاهده لیست سرویس دهنده های ساعت می توانید به لینک

www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock1b.html

مراجعه کنید. همچنین می توانید با استفاده از Cron سیستم خود را طوری تنظیم کنید تا در هر مرتبه که سیستم خود را restart می کنید به صورت خودکار یک مرتبه ساعت آن با سرورهای اینترنتی سینک شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: